Controleer jij regelmatig de links op je website?

Of struikelt je bezoeker over ‘dode links’?

Om hoger te scoren in Google en je bezoekers op je site te behouden, wil je dat de links op jouw website goed werken. Daarnaast is het goed voor je SEO om zowel interne als externe links te gebruiken op je website.

Wat zijn interne en externe links op mijn website?

Een interne link is bijvoorbeeld een verwijzing in jouw nieuwe blog naar een andere blog op jouw eigen website. Denk hiervoor aan een specifiek sub onderwerp dat aansluit bij het onderwerp van je nieuwe blog. Zo kan de bezoeker door blijven lezen.

Een externe link kan gaan naar een tool waar jij een affiliatie-link voor hebt, of naar de pagina van een klant waar je voor gewerkt hebt. Zo kun je laten zien dat jouw website onderdeel is van een groter geheel op het internet.

Help: een ‘dode link’!

Deze verwijzingen kunnen ineens niet meer werken. Jouw blog heb je net in een archief map gezet op je webserver. Die pagina van je klant bestaat niet meer, omdat zij een nieuwe website heeft laten bouwen.

Dit levert een zogeheten ‘dode link’ op en dat kan enorm vervelend zijn voor je bezoekers. Zij klikt op jouw link naar een ander blog en komt nu op een lege pagina uit. Het kan zijn dat die bezoeker dan niet terug komt naar jouw eerdere blog pagina en je deze potentiële nieuwe klant kwijt bent.

De kwaliteit van je links helpt bij de SEO van je website

Wanneer Google, of een andere zoekmachine, jouw website indexeert voor haar bezoekers, dan checkt Google ook de links op je website. Als er een aantal links niet werken of naar een lege pagina verwijzen, dan kan de zoekmachine dit zien als teken dat jij je website niet goed onderhoudt. Dan kan de informatie op die site ook verouderd zijn en kom je automatisch lager op de pagina met zoekresultaten uit. Voor je SEO, Search Engine Optimalization, is het van belang om regelmatig je links na te lopen en te wijzigen indien nodig.

Betrouwbare informatie die ook klopt

Als ondernemer werk je er hard aan om als de expert gezien te worden in jouw eigen vakgebied. Het is dan erg vervelend wanneer de links op jouw website niet werken. Stel je voor dat je een blog schrijft over een nieuwe ontwikkeling, waarin je verwijst naar eerdere blogs over dit onderwerp.

Maar die blogs staan daar na verloop van tijd niet meer en je artikel verwijst nog wel naar die zogeheten ‘dode links’. De bezoeker die jouw blog artikel dan leest wil doorklikken en komt op een error pagina uit. Mogelijk gaat hij dan weg van de site, omdat het erop lijkt dat jouw blog geen betrouwbare informatie heeft.

Regelmatig je links nalopen

Hoe vaak loop jij zelf de links op je website langs om te controleren of deze nog werken? Het ligt er een beetje aan hoeveel blogs je plaatst of hoe vaak je jouw website aanpast, maar je kunt dit bijvoorbeeld elke 2 maanden inplannen. Je kunt ook Google Analytics (of een andere webanalytics tool) gebruiken om te zien of jouw website dode links heeft, zodat je die kunt aanpassen.

Het kan bovendien ook andersom werken. Door je artikelen en pagina’s na te lopen op alle verwijzingen, zie je mogelijk ook nieuwe mogelijkheden voor een link verwijzing. Je hebt bijvoorbeeld net een nieuw blog geplaatst en kunt hiernaar doorlinken vanuit een blog dat je 3 maanden daarvoor hebt gepubliceerd. Zo blijft de informatie op jouw website actueel, relevant en betrouwbaar voor je bezoekers. Je wordt beter gevonden en bereikt meer potentiële klanten met jouw website.

Vorige
Vorige

Wie moeten voldoen aan de European Accessibility Act 2025?

Volgende
Volgende

Updates aan je website, hoe toegankelijk is jouw website voor jouw bezoeker?