Toegankelijke websites

Want het internet is toch voor iedereen?

Een paar kleine stappen maken al een groot verschil,
want het internet is er voor iedereen

We leven in een inclusieve samenleving, waarin we rekening houden met invaliden parkeerplekken en toegankelijke toiletten in openbare gebouwen. We vinden dit heel normaal en passen ons aan, zodat iedereen mee kan doen.

Online is dit niet altijd zo goed geregeld. Denk bijvoorbeeld aan een klant die met voorleessoftware bij jou een product wil bestellen, maar niet bij het bestelformulier kan komen door de structuur van je pagina. Of een klant die alleen een toetsenbord kan gebruiken, maar niet met de tab toets door jouw bestelformulier heen kan klikken.

Ook online je boodschappen bestellen bij een van de supermarkt aanbieders kan voor iemand met dyslexie of een visuele handicap heel lastig zijn. Of zelfs onmogelijk, waarmee je een stukje vrijheid wegneemt bij deze persoon. Wanneer iemand hulp moet vragen van anderen voor het doen van de boodschappen, dan maak je die persoon meer afhankelijk. 

Waarom kiezen voor een toegankelijke website?

Een toegankelijke website is een slimme strategische zet met tastbare voordelen voor jou als ondernemer. Bijvoorbeeld:

  • Vergroot je klantenkring: Met een toegankelijke website kan iedereen, inclusief mensen met een beperking, je website bezoeken en gebruiken. Hierdoor vergroot je jouw potentiële klantenkring en versterk je je merkimago als inclusieve organisatie. Lees meer over je klantenkring vergroten dankzij toegankelijkheid.

  • Verbeter de gebruikerservaring: Een toegankelijke website is gebruiksvriendelijk, met als resultaat tevreden bezoekers. Deze zullen sneller terugkeren voor jouw diensten en producten. Bezoekers blijven bovendien langer op je website (verlaagd bounce percentage) en zullen sneller overgaan tot een aankoop (verhoogde conversie). Lees meer over het verbeteren van de gebruikerservaring.

  • SEO optimalisatie: Zoekmachines zoals Google waarderen websites die goed toegankelijk zijn,  omdat deze vaak een beter gestructureerde inhoud hebben. Dit kan leiden tot een hogere plaats in de zoekresultaten in Google, waarmee meer bezoekers worden aangetrokken. Lees meer over SEO optimalisatie.

  • Positieve reputatie: Door te investeren in digitale toegankelijkheid toon je maatschappelijke betrokkenheid en versterk je je reputatie als bedrijf dat geeft om zijn klanten. Je laat als bedrijf zien dat je maatschappelijk bewust bezig bent.

  • Voldoen aan WCAG wetgeving: In juni 2025 wordt de European Accessibility Act van kracht, in het Nederlands de Europese Toegankelijkheidswet. Deze wet is opgesteld om online diensten en producten voor alle Europeanen toegankelijk te maken. Deze wet gaat ook invloed hebben op jouw website, als ondernemer. Lees meer over de nieuwe wetgeving.

Wat kan ik doen aan mijn website?

Met een paar kleine stappen kun jij bijdragen aan een online wereld die toegankelijk is voor iedereen. Dit heeft grote voordelen voor jouw bedrijf, omdat je een positieve bijdrage levert aan onze samenleving. Maar denk ook aan die individuele persoon, die je een stuk onafhankelijkheid kunt teruggeven doordat zij zelf haar cadeautje kan kopen in jouw webshop, haar boodschappen kan bestellen op haar mobiel of een formulier kan invullen op jouw website.

Jouw klant kan een visuele, auditieve of motorische beperking hebben, dat wil zeggen dat hij niet goed kan zien, horen of vrij kan bewegen bijvoorbeeld.

Kleine aanpassingen die je direct kunt toepassen

Er zijn al een paar hele simpele aanpassingen die jij kunt toepassen op jouw eigen website, om deze meer toegankelijk te maken:

  • een goed kleurcontrast op de website, bijvoorbeeld zwart op wit;

  • duidelijke navigatie en koppenstructuur, denk ook aan je menubalk;

  • ondertiteling bij video’s;

  • alt-teksten bij de afbeeldingen, deze kunnen worden voorgelezen;

  • de optie om de website te gebruiken met alleen het toetsenbord.

Ik wil een toegankelijke website

Laten we aan de slag gaan om jouw website meer toegankelijk te maken voor alle bezoekers. Hiervoor kun je mijn gratis checklist downloaden waarin ik je punt voor punt advies geef om een actie op jouw eigen website uit te voeren. Het is belangrijk je te realiseren dat je niet een heel nieuwe website nodig hebt om toegankelijkheid te vergroten. Vaak zijn het enkele kleine aanpassingen die al een groot verschil maken.

Check het zelf en download de gratis checklist om te zien hoe je jouw website toegankelijker kunt maken.

Elvira staand voor een oud gemaal aan het water.

Quick Scan voor jouw toegankelijke website

Mogelijk denk je nu, ik wil graag eerst advies over wat ik precies kan optimaliseren op mijn website. Ja, het is belangrijk dat mijn bezoeker de site goed kan gebruiken, maar waar moet ik beginnen?

Geen nood! Naast mijn gratis checklist bied ik ook een Quick scan aan van jouw website. Dit is een advies over jouw website, waarin ik punten bespreek die je kunt aanpassen met daarbij ook tips over hoe je deze punten kunt doorvoeren.

In deze Quick scan onderzoek ik de ‘voorkant’ van jouw website. Dat wat te zien en te horen is door jouw bezoekers. Je ontvangt een uitgebreid rapport met tips hoe je zelf je website kunt optimaliseren, of je kunt dit rapport delen met je webbouwer.

Uitgebreide scan op basis van WCAG 2.1 richtlijnen

De Quick scan is een rapport op basis van de 15 meest voorkomende punten, waarmee jij een grote stap kunt maken om jouw website toegankelijk te maken voor iedereen.

Wil je dat ik jouw website test op alle 50 punten van de WCAG 2.1 richtlijnen? Bijvoorbeeld als voorbereiding op een officiële toegankelijkheidsaudit? Dat kan natuurlijk ook. Stuur mij een berichtje en ik neem contact met je op.

Wat kan ik nog meer voor je doen?