Een toegankelijk formulier op je website; hoe werkt dat?

Welke formulieren heb jij op je website staan? Formulieren zijn een handige tool om je klant in actie te zetten. Bijvoorbeeld om contact met je op te nemen of om zich ergens voor aan te melden. Maar dan moet dit formulier wel toegankelijk zijn voor alle bezoekers van je website. Hoe doe je dat?

Waarvoor gebruik jij een formulier?

Het doel van een formulier is om de bezoeker in actie te zetten. Bijvoorbeeld om een emailadres achter te laten waardoor jij contact kunt opnemen en meer kunt delen over je aanbod.

Je kunt ook je bezoeker contact op laten nemen, bij een vraag of om een offerte op te vragen. Een formulier kan ook gebruikt worden om informatie te delen voorafgaand aan een kennismakingsgesprek. Hiermee bespaar je veel tijd, omdat de basisvragen al beantwoord zijn.

Hoe maak je het formulier toegankelijk voor iedereen?

Wanneer je een formulier opbouwt, wil je dat iedereen deze kan bekijken en invullen. Houdt hiervoor rekening met de structuur van je formulier, maar ook met de opmaak en het invullen van de velden. Kan de bezoeker alleen met het toetsenbord door je formulier heen, of is de muis ook nodig?

Denk ook aan blinden en slechtzienden die voorleessoftware inzetten om je website te lezen. Vul labels in aan je invulveld, zodat iedereen weet wat er ingevuld mag worden. Let ook op wie je doelgroep is; als je moeilijke termen gebruikt kan het gebeuren dat de bezoeker niet de juiste informatie invoert in jouw formulier.

Een veld gemist of fout ingevuld – hoe geef je dit aan?

Wil je aangeven dat er een veld is gemist of dat er iets fout is gegaan? Noem de fout dan ook in je tekst en geef dit aan met een duidelijke markering. Wanneer het voor je bezoeker veel tijd kost om het formulier te verzenden, omdat niet duidelijk is waar de fout zit, dan kan het formulier ook weg geklikt worden. Dan zit jij zonder de informatie en die klant is verdwenen.

Tijdslimiet op het formulier

Is het voor jouw formulier van belang dat de bezoeker binnen een bepaalde tijd de informatie invult? Bijvoorbeeld bij een webshop waar je een artikel in je winkelmandje hebt staan, wat meerdere mensen willen kopen. Dan wil je niet dat dit item te lang ‘vast’ blijft staan.

Toch is het voor sommige bezoekers die voorleessoftware gebruiken of dyslectisch zijn enorm lastig. Als de tijd om is, zijn zij alle ingevulde informatie kwijt. Bedenk dus of de tijdslimiet echt nodig is. Ook kun je kiezen hoe lang je die tijdslimiet maakt en of je deze ook kunt laten verlengen of opheffen door je bezoeker.

Gratis checklist voor je website en formulieren

Wil jij weten of het formulier op jouw website voor iedereen toegankelijk is? Loop dan door mijn gratis checklist heen. Dan zie je niet alleen hoe je formulier scoort maar ook de rest van je website kun je nalopen. Het zijn vaak maar kleine wijzigingen die een groot verschil maken voor je bezoeker.

 
Vorige
Vorige

Hoe maak je een video toegankelijk?

Volgende
Volgende

Wat betekenen de WCAG richtlijnen voor jou en jouw website?