Simpele tips om snel je website toegankelijk te maken voor alle bezoekers.

Hoe is het om je boodschappen online te bestellen als je blind bent? Hoe eenvoudig kun je dan je boodschappen selecteren en afrekenen? Met voorleessoftware kun je alle knoppen en teksten laten voorlezen, zodat je een lijstje kunt maken. Dat kan soms knap ingewikkeld zijn, omdat apps en websites niet zijn afgestemd op alle typen gebruikers. Bijvoorbeeld de bezoeker die voorleessoftware gebruikt.

De persoon die kan zien, kan lezen en snapt hoe je een website of app gebruikt zal weinig moeite hebben om te navigeren door de menu’s van groente, houdbare producten en brood. Maar wanneer je een app gebruikt die de pagina voorleest kan dit flink wat tijd en moeite kosten. Als gebruiker moet je dan de software alles voor laten lezen voordat je weet waarop je wilt klikken. Soms is dat zo lastig dat je een gezinslid of vriend moet vragen om  je te helpen met het bestellen van je boodschappen. Dat maakt dat je erg afhankelijk wordt van de mensen om je heen.

Jij kunt als aanbieder van je website een hoop doen om het mensen die slechtziend of blind zijn te helpen jouw pagina goed te gebruiken. Wees je er bewust van bij het opbouwen van je pagina; ik deel enkele tips waar je aan kunt denken.

Opbouw van je pagina helpt de voorleessoftware

Voor een goed gebruik van de voorleessoftware zijn heldere tekstkoppen belangrijk. Geef je koppen een html code zoals H1, H2 en H3. Ook voor bezoekers die je site scannen op zoek naar informatie zijn die koppen erg fijn. Dit verlaagt ook het aantal bezoekers dat snel weg klikt.

Zet je een afbeelding op je pagina? Geef deze een alt-tekst. Dit is een korte omschrijving van wat iemand op de foto kan zien. Afbeeldingen die puur ter decoratie zijn, hoef je geen alt-tekst te geven.
Extra bonus, ook voor je SEO en vindbaarheid is dit goed om te doen. Zo kan bijvoorbeeld Google snel je teksten en foto’s indexeren en kom je hoger op de zoekpagina’s.

Navigatie door je website

Wanneer je een knop neerzet of een link in je tekst, geef deze een duidelijke omschrijving. Schrijf niet ‘klik hier’, maar wat iemand binnen haalt door op die knop te drukken. Bijvoorbeeld: ‘Download gratis e-book’. Dit helpt iedereen om snel te weten wat jij aanbiedt achter die link.

Zorg ervoor dat je tab-volgorde goed is ingesteld. Zo wil je bezoeker graag de volgorde van je pagina kunnen volgen aan de hand van je tabs. Wanneer de bezoeker met tabs door je webpagina heen gaat, komt hij eerst bovenaan de pagina, dan de header, navigatie, inhoud van de pagina en tot slot de footer.

Interactie makkelijker maken

Heb je een formulier op je site om een e-book aan te vragen of informatie achter te laten door de bezoeker? Ook dan let je goed op je tab-volgorde. Laat iemand door het formulier heen lopen met alleen een toetsenbord en kijk of hij dan ook het formulier kan invullen.

Wil je graag een Captcha instellen om spam te voorkomen? Gebruik dan een versie met een gesproken voorbeeld, niet die met ‘kies alle plaatjes met een boom’ om iedereen de kans te geven te bewijzen mens te zijn.

Hoe maak ik mijn eigen webpagina meer gebruiksvriendelijk?

Loop je zelf tegen bepaalde vragen aan hoe jij jouw website gebruiksvriendelijk kunt maken voor je bezoekers? Of snap je mogelijk iets niet van de tips die ik hier noem, dan denk ik graag met je mee. Weet dat je heel veel bezoekers gaat helpen door je bewust te zijn van hoe jij je aanbod en informatie presenteert op je site.

Je kunt nu al mijn gratis checklist downloaden met tips die jij kunt gebruiken om je eigen website meer toegankelijk te maken. Lees hier meer over toegankelijkheid van jouw website.

Vorige
Vorige

Hoe gefrustreerd laat je mij raken op jouw website?

Volgende
Volgende

Website beheer, het essentiële onderhoud aan je digitale platform